Kaiffareita ja kukkoilijoita

Lauantai 7.4.2012 klo 1.32 - Juhani Eilola


Pitkäperjantai on ohi. Katsoin juuri toisen osan Jeesuksen viimeisten päivien dramatisoinnista. Jeesus oli jotain aivan erityistä, tai ylösnousseesta tietysti käytetään sanaa on. Historiamme käännekohta. Mutta kyllä noiden tapahtumien roolijako oli muutenkin opettava.

2012-04-07-189.jpg

Kaiffari kaikkitietävä

Ylimmäinen pappi Kaifas luuli olevansa ainoa joka tietää kaiken sekä kirjoituksista että Juudean politiikasta. Piispojen ammattitauti siis. Hänellä oli niin kiire saada Jeesus tuomittua että ei välittänyt tarkemmin Hänen kanssaan keskustella. Kuten nykyajankin politiikassa ja kristillisyydessä, Kaifas ei millään ymmärtänyt kuulemaansa. Ennakkoluulot värittivät tekstin toiseksi mitä siinä sanottiin.

Juuttaan saatana

Juudaksen me kaikki tiedämme vaikka emme tiedäkään mihin hän lopulta tuonpuoleisessa joutuu. Se ei ole millään lailla enää meidän asiamme. Mutta joku naksahti Juudaksen päässä. Dramatisoinnissa hän ei ensin halunnut rahaa Jeesuksen kavaltamisesta, mutta kyllä raha taisi todellisuudessa olla se yksi motiivi. Tai ainakin tähän nykypäiväänkin liittyvä oman edun tavoittelu.

Pietari kukkoilija

Pietari oli kuin kukonpoika kun Jeesus ennusti että tämä kolmesti kieltää häntä tuntemasta ennenkuin herätyskello soi. "Ja minähän en kiellä vaikka minut tapettaisiin..." Voi kun on niin mahtava kuva nykypäivän johtavista kristityistä. Ollaan omien joukossa mahtavaa, mutta vieraassa kahvipöydässä ei olla enää edes kristittyjä. Omien joukossa on helppo kukkoilla.

Joosef Aramatialainen

Kaiffari päätti kokousajaksi ajan jolloin Joosefille ei sopinut koska arvasi Joosefin vastustavan päätösehdotusta. Sillä lailla saatiin ryhmäpäätöksestä yksimielisempi. Jeesus päätettiin viedä Pilatukselle tuomittavaksi.

Pilatus käsienpesijä

Tässä dramatisoinnissa Pilatus ei pessyt käsiään. Vähän Pilatus toisaalta säälittikin. Ei ollut helppoa Pilatuksella kun vaimo sekaantui asiaan. Ja Pilatus itsekin taisi tajuta että nyt menee syytön mies. Onneksi piti kiinni edes päällekirjoituksesta. "Pannaan siihen että Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas ja katsotaan mitä Kaifas siihen sanoo". Valittihan Kaifas, mutta Pilatus sanoi ikivihreät sanat: "Sen minkä kirjoitin, sen kirjoitin!" Ikävää vain se että vanhemmalla iällä madot söivät Pilatuksen elävältä. Liekö pessyt kätensä myöhemmissä elämänvaiheissa liian harvakseltaan ja saanut jonkun pöpön.

Äiti Maria

Marialle, Jeesuksen äidille oli varmaan aina ollut selvää miten Jeesukselle tulee käymään. Tai ainakin kokemuksesta hän tiesi sen että homma on hanskassa, koska oli jo aiemmin tullut neitseellisesti raskaaksi ja pelastunut lapsensa kanssa joukkosurmasta. En oikein usko että hän voi edes ristin juurella ajatella epäonnistuneensa vaan tajusi tämän kuuluvan asiaan.


Kommentit

7.4.2012 11.52  Juhani

Pieni korjaus tekstiin, pitäisi tarkistaa oliko se sittenkään Pilatus jonka ne madot söivät, taisikin olla Herodes...

7.4.2012 11.58  Juhani

Herodeksen söivät madot ja Pilatuksen kuolema on enemmän arvoituksen ja legendojen vallassa.

7.4.2012 21.02  Kauno Kyvykäs

Juhanin korviin ei ilmeisesti ole kantautunut laisinkaan se, jotta Joosefin tunnustus lopultakin löytyi. Seuraavaa Joulua ei tule, kuin paremmin pääsiäistäkään, nauttikaa vielä kun voitte, sillä kohta pääsiäisestä saadaan kunnon pakanajuhla.

7.4.2012 23.35  juhani

Tämä olisi oma mielenkiintoinen lukunsa. Osuit ehkä tietämättäsi tosi mielenkiintoisiin aiheisiin historian kannalta. Enkä tarkoita tässä nyt Joosefin tunnustusta vaan itse asiassa kaikkien aikojen ehkä suurinta uskonnollista huijaria Konstantinusta, joka osasi tosi hienosti sotkea toisiinsa kolme uskontoa ja pakanuutta ja tehdä itsestään sen kaiken keskipisteen ja Jumalaakin suuremman.

8.4.2012 20.45  0000

On omalla tavallaan kunnioitettavaa, että ihminen ottaa ikään kuin tosissaan juutalaisten ikivanhat myyttiset perinnekertomukset. Jos se auttaa, kuten auttaa monia, en halua ottaa sitä onnea keneltäkään pois. Kertomukset eivät silti tarkoita ja todista, että ei voi olla käsitystä oikeasta ja väärästä, jos ei usko Jumalaan (kehen niistä tuhansista?). Kilteimmät ja rehellisimmiät tuntemani ihmiset ovat ateisteja tai agnostikkoja. Tämä oli aikoinaan minulle suuri järkytys. Yririn kaihtaa heitä, kunnes totesin olevani pelkuri ja peluri oikeasti rehellisten edessä.
En halua väittelyä uskonnasta ja uskosta. Olen omasta mielestäni omalla tavallani maailman uskovaisin ihminen, koska en usko kuoleman jälkeiseen elämään. Tämän tunnustaminen vei vuosia. Kun uskalsin tunnustaa, että en ole kuolematon, siitä tullut rauhan tunne oli ja on sanoinkuvaamaton. Olen tästä elämämi ainosta rehellisestä päätökseestä joka ikinen päivä kiitollisempi kuin eilen. Olen vapautunut satujen kahleista. En suosittele tätä jaakobinpainia kenellekään muulle, se ei ole helppoa. Sen sanon, että kannattaa uskoa johonkin, se auttaa.

8.4.2012 21.58  Juhani

Olet ihan satavarmasti oikeassa. Jos ihminen seisoo selin johonkin, vaikkapa koivuun jota ei aiemmin ole huomannut ja joku sanoo että selkäsi takana on koivu, niin sinä joko uskot sen tai et usko. Sitä miksi uskot tai et, ei voi oikein perustella. Ehkä sanojan luotettavuudella on jotain tekemistä asian kanssa. Eikä se paljon uskoa auta jos joku sanoo että koivuja on muuallakin, tai että koivuja on löytynyt arkeologisissa kaivauksissa. Usko on vain uskoa.

Joskus aikoinaan käärmeet purivat juutalaisia autiomaassa. Heille luvattiin etteivät he kuole puremaan jos katsovat tankoon nostettuun vaskikäärmeeseen.

Tuo on hyvä kuva. Joku väittää että uskoo siihen ja toinen väittää ettei usko, mutta kun käärme puree, molemmat katsovat.

9.4.2012 2.38  Kauno Kyvykäs

Mistähän myrkyllisiä vaskikäärmeitä mahtaa löytyä, kaiken kukkuraksi vaskikäärme ei ole käärme ollenkaan, vaan lisko. Mahtaakohan nämä juutalaisten moneen kertaan satuillut retket sopia nykyajan ohjenuoraksi ollenkaan. Täysin sama asia, mikäli joku alkaisi saarnaamaan Kalevalaa totena. Kaunolle on aivan sama, vaikka joku uskoisi aidan seipäisiin ja saisi touhusta lohdun kipeään mieleensä, mutta näissä vanhoihin kirjoituksiin perustuvissa höpinöissä on yksinkertaisesti se vika, jotta niiden tulkintojen perusteella on tapettu ihmisiä vallanhalun tyydyttämiseksi aivan liikaa, eikä tässä hulluudessa ole näköpiirissä mitään viisastumista, saati sitten loppua.

11.4.2012 6.28  Juhani

Se käärme siellä tangossa oli vaskikäärme... tai vaskilisko ;-) Ne pureneet käärmeet oli varmaan jotain mamboja ;-)

Mutta se ei ole oleellista. Jos vain lupauskin on olemassa jostain paremmasta niin hätätilanteessa on aika vaikea olla uskomattakaan... tai ainakin sen verran että on pakko tarttua viimeiseen oljenkorteen. Ei siihen ketään tarvitse pakottaa eikä se ole samakaan. Mutta niin vain kääntyisi varmuuden vuoksi Kaunonkin pää ;-)

11.4.2012 12.12  Kauno Kyvykäs

Kauno säästää nämä kummallisiin luuloihin perustuvat uskonasiat niille itsekkäille ja petettäville ihmisille, jotka eivät tajua loppujen lopuksi kuolevansa.

11.4.2012 16.38  Juhani

Ei se haittaa. Katsot kuitenkin ;-)

Mutta se tieto että varsinaiset laajemmat tapahtumat olisivat vain tarinoita, perustuu tietämättömyyteen. Monet arkeologiaset löydöt ja jopa kansat (heettiläiset) on löydetty näiden tekstien perusteella. Tacitus, Josefus ja monet muut historioitsijat yhtyvät itse tapahtumien todenperäisyyteen vaikka eivät yhdykään niistä vedettyihin johtopäätöksiin.

11.4.2012 21.49  Kauno Kyvykäs

Vai, jotta on sitten Heettiläiset löydetty, kyllä sitten pitääkin olla hieno juttu. Sama on tapahtunut Nopankyläläisten kanssa ja aivan ilman ihmeellisiä kirjoituksia.

12.4.2012 7.18  Juhani

Itse asiassa ei se mikään naurun asia ole. Tosiasia on kuitenkin se että kyseiset tekstit ovat osoittautuneet historiallisilta tiedoiltaan kaikkein luotettavimmiksi. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Caesar. Hänestä ei todellisuudessa ole olemassa kuin satoja vuosia hänen jälkeensä kirjoitettuja tekstejä. Caesar voi olla vaikka sautuhenkilö kun taas Pilatukset, Herodekset ja vaikka ne heettiläiset ovat paljon tehokkaammin varmennettuja henkilöitä. Kuka koskaan on silti laittanut Caesarin olemassaoloa kyseenalaiseksi.

Tämä sama varmuus toteutuu myös yksittäisten henkilöiden kohdalla. Kaifas on hyvä esimerkki. Hänen henkilöllisyytensä on takuuvarma ja jopa hauta ja siinä olleet Kaifaan luut ovat tallella. Historialliset paikat, toisin kuin esim. hindulaisuudessa ovat faktoja. Tiede pystyy koko ajan löytämään uutta historiaa kyseisten tekstien ohjaamina. Egyptin molemmat varastokaupungit löytyivät hiakka-aavikon alta jne.

Jos lähdetään todistamaan vääräksi tuon kirjan sisältämään historiaa, niin ajan myötä on aina joutunut nolatuksi. Heettiläiset olivat juuri yksi näistä haasteista. Raamattu tunsi ison valtakunnan jota missään muualla ei tunnettu. Se oli aikoinaan todiste Raamattua vastaan. Sitten kun hettiläisten valtakunta löytyi - iso sellainen - aika nolatuksi joutuivat ne henkilöt jotka olivat teksteille naureskelleet. Tosiasia on se että kyseessä on tehokkain pohjamateriaali ihmisen historian tutkimiselle. Se puolestaan on ohjannut muiden kaiverrusten ja kirjastojen kautta uusiin löytöihin.

12.4.2012 7.42  Kauno Kyvykäs

Tosiasihan se on, ei ole mikään naurun asia, mikäli jotkut vanhat luut ja käärinliinat alkavat hallita ajatusmailmaa ja Heettiläiset tulevat uniin.

12.4.2012 21.05  Juhani

Luulet väärin. Tuskin ne kenenkään ajatusmaailmaa hallitsevat sen enempää kuin viina ja alkoholismi niiden elämää jotka juovat saunakaljat lauantaisin. Mittasuhde on ehkä suunnilleen sama.

12.4.2012 22.27  Kauno Kyvykäs

Olkoot uskomiset ja luulemiset sama, tai sitten eri asia, niin Kauno ei usko eikä luule yhtään mitään. Vaikea on ymmärtää, jotta joku voi uskoa näihin vanhoihin höpinöihin ja hyväksyä kaiken sen järjettömyyden, joka liittyy näihin, etenkin keskiajalla voimansa saaneisiin uskontoihin, joiden perusteella on pappien siunauksella tapettu, ryöstetty ja raiskattu.

12.4.2012 22.46  Juhani

Sinakin uskot siihen mitä kirjoitat ;-) Tai en tiedä uskotko, mutta sellaista se usko on.

12.4.2012 23.49  Kauno Kyvykäs

Totuus on aina totuus, ei sitä tarvitse sen kummemmin etsiä, sillä se on ja pysyy, eikä muutu kenekään uskomisista yhtään miksikään. Sellaisten pitää tukeutua uskomuksiin, jotka eivät tätä käsitä, tai haluavat käyttää muita hyväkseen.

13.4.2012 16.53  Jaana

Totuus on totuus, mutta on eri asia uskooko totuuden totuudeksi vai saduksi.

13.4.2012 22.05  Kauno Kyvkäs

Jaana on lähellä totuutta, eli tajuaako totuuden.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini