Kurikan kaupunki ja Internet

Sunnuntai 3.1.2010 klo 11.08 - Juhani Eilola


Tämä blogijuttu ei ole vain omani, vaan tätä on kysytty muidenkin toimesta ja kirjoitan koska uskon että kaupungin markkinointiin on olemassa myös lähes ilmaisia ja silti tehokkaita keinoja. Niiden ei tarvitse kumota mitään olemassaolevaa markkinointistrategiaa vaan tukea sitä.

Kunnat arvostavat hyvin eri tavoin Internetin käyttöä markkinoinnissa. Kurikan kaupungin osalta Internet ei näytä esittävän markkinoinnissa juuri minkäänlaista roolia lukuunottamatta kaupungin omaa sivustoa. Silti Internet hakuvälineenä lyö laudalta kaikki lehdet silloin kun kysymyksessä on kaupungin markkinointi muualle kuin omalle alueelle. Hakukoneet, verkkosivustot ja niiden
löytyminen ovat avainasemassa. Samoin suora markkinointi sivustojen kautta.


Facebook

Viidennes suomalaisista on mukana Facebookissa, jossa on myös useita kaupunkien virallisia ryhmiä. 5000 jäsenen Facebook-ryhmässä sinne kirjoitettu tiedotus tavoittaa ilmaiseksi heti 5000 sähköpostia. Kurikan kaupungin pitäisi ryhtyä keräämään tätä markkinointikohdetta Facebookissa mahdollisimman pian. Ilmoittaudun vapaaehtoisesti kyseisen ryhmän  ylläpitäjäksi ja perustajaksi pienin reunaehdoin jos vain saan siihen luvan.

Ryhmään saadaan entisiä kurikkalaisia ja heidän mukanaan on myös mahdollisia paluumuuttajia. Huomionarvoista on sekin että tällaisella ryhmällä tavoitetaan myös nuori sukupolvi.



Kurikan kaupunki tärkeimmillä "Googletuksilla":

HAKUSANA: Kurikan kaupunki

  1. Kurikan kaupunki
  3. Wikipedia
  4. Kurikanseutu.fi
  5. Uranus, avoimet työpaikat
  6. Kurikan kirjasto
  7. YLE, Kurikka pitää kiinni koulutuspaikoistaan
  8. Fonecta 02
  9. Yritystele
10. Luettelomedia
11. Kurikan ammattioppilaitos

HAKUSANA: Kurikka

  1. YIT, toimitilat Kurikka
  2. Oikotie, toimitilat Kurikka
  3. Google, Kurikka Maps
  5. Kurikan kaupunki
  7. Wikipedia
  8. Kurikka-lehti
  9. Kurikka-Suomi -sanakirja
10. Traveljournals
11. Kurikanseutu.fi

HAKUSANA: Jurva

  1. Google, kartat
  2. Jurva.fi
  4. Wikipedia
  5. Botniaring
  7. Jurva huonekalu Ky
  9. Jurvan museo
 10. Centroid -kartat
 11. Suunta-Jurva
 24. Kurikanseutu.fi
112. Kurikan kaupunki

HAKUSANA: Vapaat tontit

  1. Inoa
  2. Siuntio
  4. Lappeenranta
  6. Heinola
  8. Vehmaa
  9. Pori
10. Kemijärvi
11. Varkaus
18. Kauhajoki
59. Kurikka

HAKUSANA: Vapaat teollisuustontit

  1. Lieto
  4. Helsinki
  5. Hanko
  6. Varkaus
  7. Savonlinna
  8. Kemijärvi
101. Seinäjoki
179. Kurikka

HAKUSANA: Vapaat toimitilat

  1. Toimitilat.fi
  7. Pori
  8. Järvenpää
 27. Kurikka

HAKUSANA: Vapaat teollisuushallit

  1. NCC
  4. Helsinki
  5. Keuruu
  6. Kurikka

Yhteenvetoja ja muita huomioita:

Googletuksilla oli helppo todeta että esim. Kemijärvi, Varkaus, Parkano ja Keuruu olivat satsanneet siihen että ne löytyvät yleisimmällä hakukoneella mahdollisimman alkupäästä kun on kyse alueen markkinoinnista.

Kurikassa asiaa ei selvästikään olla pidetty tärkeänä vaikka se löytyy vapaiden teollisuushallien osalta heti ensimmäiseltä sivulta. Se on tärkeä paikka.

Ehdottomia korjauksia kaupungin sivujen löytymiseen on saatava hakusanalla Jurva. On noloa että vasta 112. kohde josta Jurva löytyy on Kurikan kaupungin sivu. Sitä kuitenkin haetaan! Myös hakusanoja metalliteollisuus ja puusepänteollisuus pitäisi painottaa. Niillä ei löydy Kurikkaa.

Wikipedia on nykyään melkoinen tietolähde ja kun se löytyy Kurikan kaupunki -haulla toisena, niin sen tietojen paikkansapitävyys ja mainosarvo pitäisi hyödyntää. Kyse on ilmaisesta palvelusta. Sama koskee epävirallista omaa sivustoani Kurikanseutu.fi. Teen mielelläni ilmaiseksi yhteistyötä Kurikan kaupungin sivuston kanssa.

Ilmainen palvelu ensin, maksullinen vasta sitten

Yksi todella suuri puute löytyy Kurikalle ilmaisen Komiattontit-palvelun käytöstä. Jokainen joka avaa karttasivun, huomaa että Kurikan osalta palvelun käyttö on täysin laiminlyöty. Olen tarkastanut että em. sivuston kautta on käyty kauppaa.

Syynä tähän on kaupungin vähäinen yhteistyö kylien kanssa. Asunto- ja tonttitarjontaa kartastolla pitävät yleensä kyläyhdistykset, joita ei otettu mukaan millään tavalla edes uuteen Kurikan kaupungin strategiaan. Sitä on todella vaikea käsittää vaikka valtuustossa on myös kylien edustajia. Kurikan kaupunki on hoitanut kyllä oman osuutensa. Kaupungilla ei vieläkään ymmärretä kuntalaisten vapaaehtoisen panoksen merkitystä markkinoinnissa. Se on paljon tärkeämpi ja voimakkaampi ase kuin oma tiedotuslehti. Lisäksi se on ilmainen !!!

Linkitykset kuntoon

Kurikan kaupunki, kurikkalaiset yritykset, yksityishenkilöt ja yhdistykset voisivat luoda oman kurikkalaisen verkkostrategian. Vähimmillään se tarkoittaa sitä että kaupunki antaa yhdistyksille avustusta niiden nettisivujen valmistamiseen jos Kurikan kaupungin linkki on esillä.

Sivuista voidaan antaa 50 euron avustus vain kerran ja se otetaan jaettavaksi esim. yhdistysten kohdalla yleis- ja kohdeavustusten määrärahoista.

Googlessa mainostaminen on maksullista, mutta tonttitarjonnan kohdalla myös sitä voitaisiin harkita, koska maksu menee mainoksesta tapahtuneiden klikkausmäärien perusteella.


Asiantuntijat ja tietokoneharrastajat, kertokaa mielipiteitä ja muita ideoita.

Muista myös päiväkirjamerkinnät ja muiden kurikkalaisten blogit

Avainsanat: Kurikan kaupunki


Kommentit

3.1.2010 13.05  aatu

Se onkin tosi ihmeellinen homma Kurikan osalta tämä Komiat-palvelun hyödyntämättömyys. Ollaan etsitty tekstiä Kurikasta, se vain yksinkertaisesti puuttuu. Pelkääkö kurikkalaiset, että muut taas vain yrittävät hyötyä heistä. Ilmajoki on tosi hyvin esillä ja varmasti on saanut hyötyä itselleen, mutta Kurikka, "Kurikkaa vain riistetään"


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini